Det blir ett lagkrav att både skicka och ta emot e-faktura när det gäller alla offentliga upphandlingar som påbörjas efter den 1 april 2019, inklusive direktupphandlingar. Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har publicerat mycket bra information om hur du kan förbereda dig. Verkligheten är kanske något enklare än DIGG beskriver, därför att mycket av det som man måste göra för att registrera sig sker bakom kulisserna i ekonomiprogrammet.

Den nya lagen säger att alla leverantörer till offentlig sektor måste skicka e-fakturor som följer den nya europeiska standarden, om man inte har avtalat om någon annan standard. Pdf-fakturor eller inskannade pappersfakturor räknas inte som e-faktura. Ett företag som efter flera påminnelser fortfarande inte fakturerar enligt de nya lagkraven kan få föreläggande om att betala vitesbelopp.

Ekonomiprogram som Contus Ekonomi AB använder för att utföra redovisningstjänster för sina kunder har inbyggda möjligheten att skicka och ta emot e-faktura, så det är bara höra med din redovisningskonsult i Contus.